• Er worden dit jaar 20 procent meer nieuwe auto’s verkocht, maar de groei vlakt volgend jaar af.
  • Dat schrijft ING in een recent rapport over de autobranche in Nederland.
  • Het aandeel elektrische auto’s is dit jaar toegenomen, al rijden de meeste verkochte auto’s nog altijd op fossiele brandstoffen.
  • Lees ook: Mercedes verkoopt dubbel zoveel elektrische auto’s in tweede kwartaal

Het aantal nieuwe auto’s in Nederland neemt in 2023 naar verwachting met 375.000 stuks toe, 20 procent meer dan vorig jaar. Dat meldt het economisch bureau van ING in een recent rapport over de autobranche.

De stijging volgt op een historisch slecht 2022, toen er 312.000 auto’s bijkwamen (zie tabel hieronder), het laagste aantal in 55 jaar tijd. Producenten kampten afgelopen jaar met leveringsproblemen vanwege onder meer chiptekorten.

Die problemen lijken nu weer opgelost te zijn. Veel auto’s die nu geleverd worden, zijn dan ook afgelopen jaar al besteld.

Groei autoverkopen herstelt na moeizame coronajaren.
Groei autoverkopen herstelt na moeizame coronajaren.
ING

Nieuwe bestellingen staan wel onder druk, waardoor ING verwacht dat het herstel in de automarkt volgend jaar niet zal doorzetten. Particulieren zijn minder geïnteresseerd in de aanschaf van een nieuwe auto, omdat auto's de afgelopen jaren bijna 40 procent duurder zijn geworden. Dit wordt veroorzaakt door inflatie, maar ook de toename van techniek in auto's en de elektrificatie.

Aandeel verkopen elektrische auto's neemt toe

Elektrische auto's maken dit jaar naar verwachting 27 procent van de totale autoverkopen uit, schrijft ING. Dat is meer dan in 2022, toen 23,5 procent van alle verkochte auto's elektrisch was.

Toch lijkt de opmars niet door te zetten, omdat particulieren de prijs van een nieuwe elektrische auto simpelweg te hoog vinden. Subsidies worden echter maar mondjesmaat gebruikt.

Het gros, meer dan driekwart, van de nieuwe elektrische auto's betreft leaserijders. Toch daalt ook het aandeel in de zakelijke markt, omdat de bijtelling is verhoogd. Wel is de animo onder bedrijven om te vergroenen groot. Een coalitie van bedrijven wil bijvoorbeeld in 2025 een volledig elektrisch wagenpark. ING verwacht dan ook dat het totale aandeel elektrische auto's volgend jaar opnieuw zal stijgen.

Nederland wil in 2030 dat alle nieuwe auto's emissievrij zijn, vijf jaar eerder dan de rest van de EU-landen. We waren lange tijd koploper elektrische auto's in Europa, maar zijn inmiddels ingehaald door Zweden, Denemarken en Finland. In deze landen vindt nu een verschuiving plaats van hybride naar elektrische auto's.

Neemt het aandeel hybride wagens in veel Europese landen af, in Nederland steeg het aandeel toch naar zo'n 13 procent van de verkopen in 2023 tot nu toe. Kopers worden getrokken door de langere actieradius.

Nieuwe auto's duurder geworden

Nieuwe auto's kostten afgelopen jaar 7 procent meer dan in 2021. Je betaalde gemiddeld 43.000 euro voor een nieuwe auto, iets wat dit jaar naar verwachting met nog eens 2.000 euro stijgt.

Wilde je vorig jaar een elektrische auto, dan betaalde je gemiddeld 51.170 euro. De gemiddelde prijs werd opgedreven doordat veel mensen een duurdere SUV kochten, maar ook omdat de batterijprijzen tegen de jarenlange trend in stegen, vanwege duurdere grondstoffen. Bloomberg verwacht dat de batterijprijzen volgend jaar weer zullen dalen, waarna er weer goedkopere modellen op de markt zullen verschijnen.

In China is men hard bezig een industrie van elektrische auto's internationaal aan de man te brengen. Dit zie je terug in de verkoopcijfers in Nederland: Chinese merken waren goed voor 1,9 procent van de autoverkopen in de eerste helft van 2023. Dat is een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2022.

Lees ook: Dit is de meest populaire Chinese elektrische auto in Nederland in 2023: we reden een week in de BYD ATTO 3 om uit te vinden waarom

Acht op de tien nieuwe auto's betreft leasewagens. Ze worden gezien als aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde in een krappe arbeidsmarkt. Na een tijdelijke terugval tijdens de coronacrisis, groeit de zakelijke leasevloot weer.

Bijna 9 miljoen auto's in Nederland

Het totale Nederlandse autopark groeide afgelopen jaar opnieuw, naar 8,92 miljoen stuks (zie tabel hieronder). Na aftrek van de auto's die naar de sloop gingen, kwamen er netto 90.000 auto's bij.

Nederland telt ieder jaar meer auto's, ondanks de opkomst van deelauto's en elektrische fietsen.
Nederland telt ieder jaar meer auto's, ondanks de opkomst van deelauto's en elektrische fietsen.
ING

Wel gaat de vernieuwing van het wagenpark erg traag, wat de vergroening belemmert. Auto's zijn nu gemiddeld twaalf jaar oud. De vervanging van alle auto's kost nu zo'n 24 jaar. Het aandeel auto's jonger dan vijf jaar neemt al jaren af, terwijl het aandeel auto's ouder van vijftien jaar juist toeneemt.

Nog altijd maken elektrische auto's nog maar enkele procenten van het totaal aantal auto's in Nederland uit. Ging het begin dit jaar om 3,7 procent, eind dit jaar zal het naar verwachting 4,7 procent van het totaal bedragen. Wel worden er minder benzine- en dieselauto's verkocht, waardoor het aandeel elektrisch naar verwachting verder zal stijgen.

Ook zijn er remmende factoren voor de groei van het wagenpark. Zo zijn jongeren vaker geïnteresseerd in deelauto's en stijgt de interesse bij Nederlanders om de auto te vervangen voor een e-bike. Wel vergrijst de bevolking, terwijl 50-plussers bovengemiddeld vaak een eigen auto hebben.

De grootste uitdagingen van de autobranche zitten hem in het tekort aan personeel. 41,5 procent van de autobedrijven heeft er in het tweede kwartaal van dit jaar last van. Wel stijgt de omzet van de autobranche dit jaar met naar verwachting 12 procent. Vorig jaar was dan weer sprake van een iets hogere stijging van 18 procent.

LEES OOK: Met de auto op vakantie: 9 bespaartips voor de zomer